Hoe kun je het best energie besparen op reclameverlichting?

In Nederland geldt een avondklok. Hierdoor zijn er ‘s avonds en ’s nachts vrijwel geen mensen op straat, terwijl bij veel bedrijven en winkels de lichtreclame blijft branden. Zonde van de energie, zou je kunnen denken. Gelukkig kan het ook anders! Door gebruik te maken van een automatische schakelaar kun je zowel energie als kosten besparen. Benieuwd wat dit voor jou kan betekenen? Vandaag nemen we de verschillende soorten lichtschakelaars en de voordelen met je door!

Waarom een lichtschakelaar?

In Nederland geldt een avondklok, waardoor er tussen 21.00u en 05.00u maar weinig mensen op straat zijn die jouw reclameverlichting zien branden. Maar ook zonder avondklok zijn er tijden waarop over het algemeen weinig mensen op straat zijn. Tijdens deze rustige tijden is het minder rendabel om jouw lichtreclame te laten branden. Je kunt jezelf namelijk afvragen of de minimale zichtbaarheid die je tijdens de nachtelijke uren creëert, opweegt tegen de energiekosten van het laten branden van de verlichting. Met behulp van een schakelaar zorg je ervoor dat jouw reclameverlichting automatisch aan- en uitgaat op de tijden die jij wilt. Dit is vanuit zowel milieu als financieel oogpunt gunstig. Daarnaast kunnen schakelaars toegepast worden op alle vormen van lichtreclame: van een lichtbak tot aan verlichte doosletters en aangelichte gevelreclame.

Soorten schakelaars

  • Tijdschakelklok:
    Met een tijdschakelklok kun je de verlichting automatisch instellen. Zo zijn er tussen 00.00u en 05.00u weinig mensen op straat en kan je er met de tijdschakelklok voor zorgen dat de verlichting tussen deze tijden uitstaat.

  • Schemerschakelaar
    Een schemerschakelaar schakelt de reclameverlichting automatisch in zodra het begint te schemeren. Overdag is het namelijk vaak te licht om de lichtreclame te zien, en daardoor overbodig om deze tijdens de dag-uren te laten branden. De schemerschakelaar maakt gebruik van een sensor die de hoeveelheid daglicht meet. Zodra er te weinig licht binnenkomt, wordt de lichtreclame aangezet.

Toepassing

De schakelaars kunnen ook in combinatie met elkaar worden gebruikt. Zo kun je met behulp van de schemerschakelaar de lichtreclame aanzetten zodra het begint te schemeren, rond 6 uur ‘s avonds. De verlichting wordt vervolgens door de tijdschakelklok om 12 uur ’s nachts uitgezet, omdat vanaf dit tijdstip weinig mensen de reclameverlichting zullen zien. Of in geval van de avondklok om 21.00u. Om 5 uur in de ochtend zet de tijdschakelklok de gevelreclame weer aan, omdat rond dit tijdstip mensen weer richting hun werk beginnen te gaan. De verlichting blijft vervolgens branden tot er weer voldoende daglicht is en wordt door de schemerschakelaar uit gezet.

Kostenbesparing

Door de reclameverlichting tijdelijk uit te zetten, bespaar je energie. Dit is gunstig voor het milieu, maar leidt ook tot een persoonlijke besparing in energiekosten. Het gebruik van een lichtschakelaar is bovendien een manier om duurzaam met je verlichting om te gaan. LED verlichting heeft namelijk een maximale levensduur van 50.000 branduren. Door ‘s nachts de reclameverlichting uit te zetten, bespaar je ca. 5 branduren op een dag. Op jaarbasis gezien zorgt dit er dus voor dat de verlichting langer meegaat, zeker als de verlichting tijdens dag-uren ook uitstaat.

In deze blog:

Waarom ddreklame?

Interesse?

Enthousiast?

We zouden het leuk vinden als je ons deelt!

Offerte aanvragen

Uiteraard vrijblijvend.

Uitsnede logo 3M Select Gold Specialist
Uitsnede logo Sibon