Hoe werkt de AttentieWaardeMeting?
Als het op reclame aankomt zijn de eerste paar seconde cruciaal in het trekken en vasthouden van de aandacht. Het is dus belangrijk dat je boodschap direct overkomt. Met onze AttentieWaardeMeting (AWM) kunnen we heel precies meten hoe het ontwerp gedurende de eerste 3-5 seconde door een voorbijganger wordt waargenomen. De AttentieWaardeMeting geeft inzicht in de communicatiekracht en effectiviteit van vrachtwagenreclame. Het is dan ook een uitstekend hulpmiddel om vrachtwagenreclame op de juiste manier in de communicatiemix te plaatsen.
In deze blog laten we je zien hoe de attentiewaarde van vrachtwagenreclame wordt vastgesteld. We nemen eerst de onderdelen van de AttentieWaardeMeting met je door. Daarna bespreken we de verschillende stappen van het communicatieproces.
Onderdelen van de AttentieWaardeMeting
De AttentieWaardeMeting bestaat uit twee onderdelen: een analyse van het warmtebeeld (ook wel heatmap genoemd) en de evaluatie van de scorelijst.
De AttentieWaardeMeting maakt een warmtebeeld van jouw ontwerp voor vrachtwagenreclame. Dit warmtebeeld geeft inzicht in:
- Attentiewaarde
- Kijkrichting en blikgeleiding
- Kijkvolgorde
- Kijkgebied
De scorelijst wordt gebruikt om het ontwerp te evalueren aan de hand van diverse kwaliteitskenmerken. Deze kenmerken leveren + of – punten op, afhankelijk van de mate waarin het ontwerp voldoet aan de kwaliteitskenmerken. De scorelijst maakt gebruik van de attentiewaarde (zoals deze gemeten wordt in de analyse van het warmtebeeld) als uitgangspunt. De behaalde punten uit de scorelijst worden met de attentiewaarde verrekend.
Kenmerken van de scorelijst:
- Vastgestelde communicatiedoelstellingen (doorgaans 3)
- Wie zijn we? (Naam, logo, product, aandachtrekker)
- Wat doen we? (tekst, beeld)
Tekst: lettertype, corps, spatiëring
Beeld/product: herkenbaarheid / afmeting
Synergie
Met landelijke media en buitenreclamedragers.
Kijkvolgorde / blikgeleiding
In 3 of 4 stappen van voor naar achter.
Kwalitatieve beeldvorming
Gebruik van signaalkleuren
Gebruik van full colour beelden
Gebruik van reflecterend materiaal
Het communicatieproces
Het communicatieproces kent de volgende fases: (1) Aandacht trekken, (2) Herkennen, (3) Aandacht vast houden, (4) Lezen/waarnemen, (5) Blikgeleiding en kijkvolgorde en (6) de boodschap. Hieronder worden deze diverse fases verder toegelicht.
1. Aandacht trekken
Aangezien het communicatieproces pas tot stand komt wanneer de aandacht van een voorbijganger wordt getrokken, is ‘aandacht trekken’ het eerste onderdeel van de AWM. Factoren die het trekken van de aandacht kunnen beïnvloeden zijn:
- Het al dan niet hebben van een losstaande trigger/aandachtstrekker.
- De afmeting van de trigger
- Kleurgebruik
- Gebruik van signaalkleuren
- Signaalkleuren in combinatie met contrastkleuren
- Kleur-tegen-kleur combinaties van primaire kleuren
2. Herkennen
Herkennen gaat vooraf aan lezen. De eerste vraag die beantwoord moet worden is immers: Wie ben je? Wanneer mensen je logo/merk herkennen, dan kost het minder tijd om je boodschap over te brengen én zal de associatie tussen jouw merk de boodschap sneller tot stand komen. Herkenning is dus erg belangrijk en kan beïnvloed worden door de volgende factoren:
- Kleur gebruik.
Een al jarenlang gebruikte “eigen kleur” kan tot eerdere herkenning leiden. - Gebruik van logo in andere (landelijke) media/reclamevormen.
- De afmeting van logo of beeldmerk.
3. Aandacht vasthouden
Dit punt is het lastigst. Of je de aandacht weet vast te houden is voor een groot deel namelijk afhankelijk van de interesses en behoeftes van de voorbijganger. Echter kan je er in het ontwerp wel wat mee doen:
- Plaats niet meerdere grote aandachtstrekkers op de zijkant van het voertuig.
- Afbeeldingen moeten in verhouding zijn met de leesbare tekst.
4. Leesbaarheid
Als je wilt dat je ontwerp duidelijk en snel overkomt, dan is een goede leesbaarheid cruciaal. Hoe goed je scoort op leesbaarheid is afhankelijk van de doelstelling die je hanteert, oftewel: de afstand waarop je leesbaar wilt zijn. Wij gebruiken voor vrachtwagenreclame een leesbaarheidsuitgangspunt van 110 meter. De volgende factoren zijn van invloed:
- De letterhoogte: letters met een hoogte van 45 centimeter zijn van grotere afstand leesbaar dan letters met een hoogte van 10 centimeter.
- Het lettertype: maak je gebruik van een mager of vet lettertype? Schreefletter of rechte letter?
- Spatiëring van de tekst: hoe groter de gewenste leesafstand, des te ruimer de spatiëring.
- Kleurcontrast: tegen welke ondergrond de letters worden geplaatst is medebepalend voor de leesbaarheid.
5. Kijkgebied, kijkvolgorde & blikgeleiding
Het kijkgebied wordt bepaald door het aantal beeldelementen. Bij vrachtwagenreclame wil je gebruik maken van maximaal 3 beeld/tekstelementen. We analyseren of de beeldelementen daadwerkelijk in het kijkgebied vallen doormiddel van heatmaps (ook wel warmtebeelden genoemd). Deze heatmaps tonen de gebieden waarnaar de aandacht als eerst wordt getrokken. Vervolgens stellen we de kijkvolgorde en de blikgeleider vast. Hiervoor geldt dat een goede blikgeleider zorgt voor een kijkvolgorde met de rijrichting van de vrachtwagen mee, waarbij je in 3 tot 4 stappen van voor naar achter kijkt.
Voorbeeld van hoe het AWM-systeem het kijkgebied en de kijkvolgorde in kaart brengt.
6. De reclameboodschap
Of de boodschap goed overkomt, blijft natuurlijk altijd de vraag. Dit kan je namelijk niet voor 100% controleren. Er zijn wel een aantal beeldelementen die bijdrage aan het overbrengen van emotie. Bij de volgende factoren kan je er dan ook vanuit gaan dat ze het communicatieproces bevorderen:
- Gebruik van kleuren met een emotionele lading
- Gebruik van gedempte en warme kleuren
- Gebruik van full-color prints en afbeeldingen met gezichten van personen.
Wil je een AttentieWaardeMeting van jouw ontwerp uitproberen? Of heb je hulp/advies nodig bij het maken van een ontwerp? Twijfel dan niet en neem vrijblijvend contact op! We helpen je graag!
In deze blog:
Interesse?
Enthousiast?
We zouden het leuk vinden als je ons deelt!