Hoe werkt de AttentieWaardeMeting?

Als het op reclame aankomt zijn de eerste paar seconde cruciaal in het trekken en vasthouden van de aandacht. Het is dus belangrijk dat je boodschap direct overkomt. Met onze AttentieWaardeMeting (AWM) kunnen we heel precies meten hoe het ontwerp gedurende de eerste 3-5 seconde door een voorbijganger wordt waargenomen. De AttentieWaardeMeting geeft inzicht in de communicatiekracht en effectiviteit van vrachtwagenreclame. Het is dan ook een uitstekend hulpmiddel om vrachtwagenreclame op de juiste manier in de communicatiemix te plaatsen. 

In deze blog laten we je zien hoe de attentiewaarde van vrachtwagenreclame wordt vastgesteld. We nemen eerst de onderdelen van de AttentieWaardeMeting met je door. Daarna bespreken we de verschillende stappen van het communicatieproces. 

Onderdelen van de AttentieWaardeMeting

De AttentieWaardeMeting bestaat uit twee onderdelen: een analyse van het warmtebeeld (ook wel heatmap genoemd) en de evaluatie van de scorelijst.  

Het communicatieproces

Het communicatieproces kent de volgende fases: (1) Aandacht trekken, (2) Herkennen, (3) Aandacht vast houden, (4) Lezen/waarnemen, (5) Blikgeleiding en kijkvolgorde en (6) de boodschap. Hieronder worden deze diverse fases verder toegelicht. 

1. Aandacht trekken

Aangezien het communicatieproces pas tot stand komt wanneer de aandacht van een voorbijganger wordt getrokken, is ‘aandacht trekken’ het eerste onderdeel van de AWM. Factoren die het trekken van de aandacht kunnen beïnvloeden zijn: 

  • Het al dan niet hebben van een losstaande trigger/aandachtstrekker.
  • De afmeting van de trigger 
  • Kleurgebruik
    • Gebruik van signaalkleuren
    • Signaalkleuren in combinatie met contrastkleuren
    • Kleur-tegen-kleur combinaties van primaire kleuren

2. Herkennen

Herkennen gaat vooraf aan lezen. De eerste vraag die beantwoord moet worden is immers: Wie ben je? Wanneer mensen je logo/merk herkennen, dan kost het minder tijd om je boodschap over te brengen én zal de associatie tussen jouw merk de boodschap sneller tot stand komen. Herkenning is dus erg belangrijk en kan beïnvloed worden door de volgende factoren: 

  • Kleur gebruik.
    Een al jarenlang gebruikte “eigen kleur” kan tot eerdere herkenning leiden.
  • Gebruik van logo in andere (landelijke) media/reclamevormen. 
  • De afmeting van logo of beeldmerk. 

3. Aandacht vasthouden

Dit punt is het lastigst. Of je de aandacht weet vast te houden is voor een groot deel namelijk afhankelijk van de interesses en behoeftes van de voorbijganger. Echter kan je er in het ontwerp wel wat mee doen: 

  • Plaats niet meerdere grote aandachtstrekkers op de zijkant van het voertuig. 
  • Afbeeldingen moeten in verhouding zijn met de leesbare tekst.

4. Leesbaarheid

Als je wilt dat je ontwerp duidelijk en snel overkomt, dan is een goede leesbaarheid cruciaal. Hoe goed je scoort op leesbaarheid is afhankelijk van de doelstelling die je hanteert, oftewel: de afstand waarop je leesbaar wilt zijn. Wij gebruiken voor vrachtwagenreclame een leesbaarheidsuitgangspunt van 110 meter. De volgende factoren zijn van invloed:

  • De letterhoogte: letters met een hoogte van 45 centimeter zijn van grotere afstand leesbaar dan letters met een hoogte van 10 centimeter. 
  • Het lettertype: maak je gebruik van een mager of vet lettertype? Schreefletter of rechte letter?
  • Spatiëring van de tekst: hoe groter de gewenste leesafstand, des te ruimer de spatiëring. 
  • Kleurcontrast: tegen welke ondergrond de letters worden geplaatst is medebepalend voor de leesbaarheid.

5. Kijkgebied, kijkvolgorde & blikgeleiding

Het kijkgebied wordt bepaald door het aantal beeldelementen. Bij vrachtwagenreclame wil je gebruik maken van maximaal 3 beeld/tekstelementen. We analyseren of de beeldelementen daadwerkelijk in het kijkgebied vallen doormiddel van heatmaps (ook wel warmtebeelden genoemd). Deze heatmaps tonen de gebieden waarnaar de aandacht als eerst wordt getrokken. Vervolgens stellen we de kijkvolgorde en de blikgeleider vast. Hiervoor geldt dat een goede blikgeleider zorgt voor een kijkvolgorde met de rijrichting van de vrachtwagen mee, waarbij je in 3 tot 4 stappen van voor naar achter kijkt. 

AWM: areas of interest
AWM heatmaps
AWM: regions

Voorbeeld van hoe het AWM-systeem het kijkgebied en de kijkvolgorde in kaart brengt. 

6. De reclameboodschap

Of de boodschap goed overkomt, blijft natuurlijk altijd de vraag. Dit kan je namelijk niet voor 100% controleren. Er zijn wel een aantal beeldelementen die bijdrage aan het overbrengen van emotie. Bij de volgende factoren kan je er dan ook vanuit gaan dat ze het communicatieproces bevorderen: 

  • Gebruik van kleuren met een emotionele lading
  • Gebruik van gedempte en warme kleuren
  • Gebruik van full-color prints en afbeeldingen met gezichten van personen. 

Wil je een AttentieWaardeMeting van jouw ontwerp uitproberen? Of heb je hulp/advies nodig bij het maken van een ontwerp? Twijfel dan niet en neem vrijblijvend contact op! We helpen je graag! 

In deze blog:

Waarom ddreklame?

Interesse?

Enthousiast?

We zouden het leuk vinden als je ons deelt!

Share on linkedin
Share on facebook
Share on email
Share on whatsapp