Wat is een huisstijl en hoe ontwikkel en bewaak je deze goed?
Een huisstijl zorgt ervoor dat jij als bedrijf altijd herkenbaar bent voor je doelgroep. Doe je het goed, dan maakt je huisstijl in één oogopslag helder waar jij voor staat en wat jouw bedrijf doet. Een mooi en doordacht logo, het juiste kleurgebruik en een herkenbaar lettertype helpen je al een heel eind op weg. We gaan je er alles over vertellen.
Het doorvoeren van de huisstijl in de buitenreclame maakt het pand één geheel.
Wat is een huisstijl?
Een huisstijl is een heel groot onderdeel van je zakelijke identiteit. Met een sterke huisstijl onderscheid je jezelf van de rest van de markt. Jouw bedrijf heeft een bepaalde persoonlijkheid: vrij, autoritair, grappig of juist serieus, ontdekkend, onderwijzend… er bestaan veel merkpersoonlijkheden. Je huisstijl is de visuele vertaling van je merkpersoonlijkheid. Een huisstijl zorgt ervoor dat alle middelen die je gebruikt dezelfde look & feel ademen. Denk aan je logo, je visitekaartjes, je briefpapier, de uitstraling van je pand (mede door de reclame op je gevel), folders, nieuwsbrieven, maar ook al je communicatie uitingen – alles kun je uiteindelijk vormgeven in jouw eigen huisstijl. Het maakt je bedrijf een stuk professioneler, betrouwbaarder en gewoonweg aantrekkelijker.
Een nieuwe huisstijl ontwikkelen
Een huisstijl ontwikkelen doe je niet zomaar. Je gaat namelijk bepalen wat je uitstraalt naar de buitenwereld toe. Dat betekent dat je – naast je merkpersoonlijkheid – je identiteit en imago heel helder moet hebben voor jezelf. Wat maakt jou uniek? Wat wil jij uitstralen? De antwoorden op dit soort vragen gebruik je als basis voor alle keuzes rondom de huisstijl die je gaat maken. Met een professional kun je aan de slag met het ontwikkelen van een logo en het kiezen van de typografie. Een belangrijk onderdeel van je huisstijl is de kleurkeuze: kleuren kun je associëren met de kernwaarden van jouw bedrijf. Ze roepen emoties op. Daarom worden bepaalde kleuren veel gebruikt in bepaalde sectoren, zoals blauw in de zorgsector en het bankwezen; blauw staat voor betrouwbaarheid, verantwoordelijkheid en veiligheid. Als laatste maak je beeldkeuzes: foto’s, infographics en pictogrammen die aansluiten bij alles dat je al hebt bepaald. Om vervolgens je huisstijl door te voeren in al je communicatiemiddelen.
Bewegwijzering en gevelreclame in de huisstijl zorgt voor directe herkenbaarheid.
Huisstijl bewaken tips
Heb je je huisstijl rond en geïmplementeerd, dan ben je nog niet klaar. Je hebt pas iets aan een huisstijl als deze ook consequent wordt gebruikt door iedereen in je organisatie. Daarom is het belangrijk je huisstijl continu te bewaken: zorg ervoor dat alle communicatiemiddelen altijd voldoen aan de huisstijlrichtlijnen die jullie hanteren. Maak één persoon verantwoordelijk voor het creëren van sjablonen die altijd toegepast kunnen worden en die communicatiemiddelen op maat maakt als dat nodig is. Zo weet je zeker dat je altijd dezelfde uitstraling hebt. Ontwikkel altijd een brandbook. Hier staat precies in uitgelegd, aan de hand van voorbeelden, wat wel en niet past binnen de huisstijl.
Ben je bezig met het ontwikkelen van jouw eigen (nieuwe) huisstijl en kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Dat snappen we! De experts van ons signbedrijf helpen je graag bij de volgende stap van jouw organisatie. Neem vooral contact met ons op voor meer informatie.
In deze blog:
Interesse?
Enthousiast?
We zouden het leuk vinden als je ons deelt!
Veelgestelde vragen
Daarvoor kun je bij ddreklame terecht!
De klantbeleving is de beleving en indruk die de klant heeft van jouw merk. De klantbeleving is gebaseerd op alle contactmomenten die de klant heeft met jouw merk. Dit betreft zowel direct contact, zoals een gesprek met een medewerker, tot indirect contact, zoals de sfeer die de klant ervaart op basis van jouw bedrijfsuitstraling (het interieur en exterieur). Ook jouw marketingactiviteiten spelen een grote rol bij de klantbeleving. De manier waarop jij jouw bedrijf in de markt positioneert heeft namelijk grote invloed op de associaties die de klant maakt met jouw merk.
Je kan de klantbeleving verbeteren door volledig in te zetten op een goede eerste indruk en sfeer. Dit betekent dat je bedrijfsuitstraling tiptop in orde moet zijn en aansluit op jouw huisstijl, visie en cultuur. Door gebruik te maken van diverse toepassingen voor binnenreclame en buitenreclame ben je al een heel eind op weg!
Voor een optimale bedrijfsuitstraling zorg je dat jouw huisstijl en missie en visie in al jouw uitingen terug komt. Denk hierbij aan opvallende lichtreclame op de gevel, wandvisuals met jouw slogan of kernwaarden, of raamfolie ter bevordering van privacy en concentratie. Zorg daarnaast met bewegwijzering voor duidelijkheid binnen jouw pand en een goede doorstroming over je terrein. Meer tips voor het creëren van een goede klantbeleving lees je op deze pagina.