Rebranding: wat is het, waarom doe je het, en hoe doe je het?

Rebranden. Waarom zou je dat doen? Wat is rebranding eigenlijk precies? En welke stappen moet je ondernemen wanneer je zelf wilt rebranden?  In dit blogartikel leggen wij van ddreklame alles aan je uit.

Rebranding: de betekenis

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is rebranden iets anders dan het (her)positioneren of restylen van een merk of logo. Rebranding betekent volledige verandering van je merkidentiteit. Je logo, huisstijl en meestal ook je naam. Bij restyling of (her)positionering ga je als bedrijf aan de slag met bijvoorbeeld het upgraden van je logo, het aanpassen van je beeldtaal of het herschrijven van je merkverhaal. 

Whitepaper pagina preview

Waarom doen bedrijven aan rebranding?

Wanneer kies je voor rebranding en wanneer voor een restyling of herpositionering? Er zijn verschillende redenen waarom bedrijven een rebranding  ondergaan, we zetten een aantal belangrijke redenen voor je op een rij.

·        Fusie en overname: wanneer twee verschillende bedrijven zich samenvoegen, of een bedrijf wordt overgenomen door een ander bedrijf, is het belangrijk dat de juiste boodschap naar buiten wordt gecommuniceerd. Door middel van rebranding laat een bedrijf zien we ze nu is en waar ze voor staat.

·        Sterk veranderende markt: we hoeven je niet uit te leggen dat de wereld constant in beweging is. Dat geldt ook voor jouw klanten en concurrenten. Is jouw merk nog wel onderscheidend genoeg? Met een rebranding kan je jouw huidige positie in de veranderende markt herpositioneren.  

·       Slecht imago: is er iets gebeurd waardoor je bedrijf in zo’n slecht daglicht is komen te staan dat je niet anders kunt dan een nieuwe naam kiezen en dus een volledige rebranding doorvoeren. We hopen natuurlijk dit voor jou niet het geval is. Maar mocht dat wel zo zijn, dan kunnen we je voorzien van waardevolle tips en ervaring met soortgelijke casussen. Ontdek de beste rebranding tips in onze whitepaper.

 

Of je nu aan de slag gaat met rebranden, restylen en/of herpositioneren: we kunnen ons voorstellen dat je wel wat hands-on tips kunt gebruiken. Download onderstaande whitepaper voor een uitgebreid overzicht van alle stappen die je moet ondergaan voor het implementeren van een succesvolle rebranding- of restyling strategie. Neem bij vragen vooral contact met ons op!

Download hier de whitepaper

Gert van Drunen

Directeur ddreklame

Ik denk graag met je mee over de mogelijkheden van rebranding voor jouw bedrijf!

In deze blog:

Waarom ddreklame?

Interesse?

Enthousiast?

We zouden het leuk vinden als je ons deelt!