Hoe lever je een ontwerp goed aan?
Om de mooiste producten te leveren, is het essentieel dat logo’s en huisstijlelementen correct worden aangeleverd. Maar hoe zorg je ervoor dat je ontwerp nauwkeurig en efficiënt tot stand komt? In deze blog delen we de belangrijkste richtlijnen en tips voor het aanleveren van je bestanden.
1. Bestanden opsturen
Aanlevering via e-mail of WeTransfer:
Bestanden kunnen worden aangeleverd via e-mail (tot 25 MB) of WeTransfer (tot 200 GB).
2. Richtlijnen per Software
Adobe Illustrator
Lettertypes
Voor Adobe Illustrator-bestanden, zoals logo’s of andere grafische elementen, is het cruciaal om alle teksten en pictogrammen om te zetten naar paden of contouren. Zo voorkom je dat de originele lettertypes meegestuurd moeten worden. Wil je dat wij wijzigingen doorvoeren aan een bestaande lay-out of een nieuw ontwerp maken? Lever dan de originele lettertypes aan, zodat het ontwerp perfect aansluit op jouw huisstijl.
Kleurbeheer
Bij het werken met je huisstijlkleuren is het belangrijk dat deze nauwkeurig worden vertaald van digitaal naar print. Zorg daarom dat je bestand in de kleurmodus CMYK staat en gebruik, indien die beschikbaar zijn, de correcte PMS-kleurnummers.
Afbeeldingen
Afbeeldingen moeten van tevoren zijn omgezet naar CMYK. Deze kunnen los worden aangeleverd of ingesloten in het bestand om missende links te voorkomen. Zo kunnen we de beelden indien nodig aanpassen.
Adobe InDesign
InDesign-documenten moeten worden ingepakt. Dit doe je door in het menu te klikken op ‘Bestand’ → ‘Pakket’. Hiermee worden alle gebruikte links, lettertypes en andere benodigde bestanden verzameld in één map. Vergeet niet om altijd een referentie-PDF op lage resolutie mee te leveren voor controle van het eindresultaat.

Klik via het menu op ‘Bestand’ of ‘File’ en selecteer ‘Pakket’ of ‘Package’

Controleer op waarschuwingen en klik op ‘Pakket’ of ‘Package’
Adobe Photoshop
Lever afbeeldingen aan als PSD, PDF, EPS, of TIFF. Afbeeldingen moeten van tevoren zijn omgezet naar CMYK. Gebruik de hoogste JPEG-kwaliteit bij compressie om de beste beeldkwaliteit te behouden. Een resolutie van 300 DPI is ideaal voor drukwerk, maar gebruik een resolutie van minimaal 100 DPI.
Indicatie resolutie per afstand
Tot 1 meter: minimaal 100 DPI
1 tot 5 meter: minimaal 70 DPI
5 tot 10 meter: minimaal 50 DPI
Vanaf 10 meter: minimaal 30 DPI
3. PDF-bestanden
PDF’s moeten worden aangeleverd als Certified PDF in CMYK. Controleer of alle lettertypes zijn ingesloten (embedded).
4. Afloop en Snijtekens
Alle printbestanden moeten worden aangeleverd met 20 mm afloop rondom, zonder snijtekens. Stel, je bestand is 510 mm breed en 750 mm hoog (netto), dan maak je de bruto afmetingen 550 mm bij 790 mm. Zorg ervoor dat belangrijke elementen buiten de afloop blijven, zodat je eindproduct volledig en correct wordt geprint.
5. Vectorbestanden voor Gesneden Logo’s of Tekst
Lever bestanden aan als vectorbestand met omgezette lettertypes of voeg lettertypes los bij. Een vector bestand is een afbeelding die oneindig vergroot of verkleind kan worden zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van de afbeelding. Met een vector bestand weten we dus zeker dat jouw ontwerp haarscherp op het product wordt geprint of gedrukt dat je bij ons bestelt. Logo’s en andere grafische elementen, zoals pictogrammen, moeten aangeleverd worden als AI, EPS, of PDF. Bestanden in PNG of JPG formaat kunnen helaas niet worden geaccepteerd, omdat deze niet geschikt zijn voor haarscherpe afdrukken.
6. Opmaak- en Ontwerpmogelijkheden
Als je geen kant-en-klaar bestand kunt aanleveren, kunnen wij dit verzorgen. De kosten voor het opmaken verschillen per project. Bespreek met ons je wensen voor meer informatie en een optimaal resultaat.
Benodigde onderdelen
Logo (AI of EPS-formaat → vector, PMS of CMYK)
Foto’s (300 DPI)
Lettertypes (OpenType of TrueType)
Kleurgebruik (PMS / CMYK)
Teksten (Word, Notepad, PDF)
Maatvoering
7. Voertuigen
Voor voertuig-gerelateerde projecten zijn duidelijke foto’s van het voertuig noodzakelijk, idealiter genomen vanuit meerdere hoeken. Deze foto’s hebben wij nodig voor de voorbereiding van en het beste visuele resultaat voor jouw voertuig. Ook hebben wij het kenteken van het voertuig nodig, zodat wij het exacte model kunnen achterhalen. Zonder deze informatie kunnen wij niet beginnen met de vormgeving en/of productie.
8. Vragen?
Heb je een ontwerp gemaakt en twijfel je over de beste manier om dit aan te leveren? Of heb je een andere vraag over de opmaak van je ontwerp? Neem gerust contact met met onze DTP-afdeling via studio@ddreklame.nl of +31 184 417 599.
In deze blog:
Interesse?
Enthousiast?
We zouden het leuk vinden als je ons deelt!