Bedrijf promoten op een effectieve manier: 7 tips

Wie een eigen bedrijf heeft, wil natuurlijk dat dit bedrijf succesvol is. Tevreden klanten, blije medewerkers, een mooie winst… Slechts een aantal indicaties van een geslaagde onderneming. Hier gaat echter wel wat aan vooraf, want allereerst moet je natuurlijk naamsbekendheid genereren. Om te zorgen dat klanten jouw bedrijf vinden, moet je jouw bedrijf promoten. Hoe je dat op een effectieve manier doet? Je leest het in deze blog.

1. Bedrijf promoten via sociale media

Je bedrijf promoten kan op verschillende manieren. De juiste manier ligt heel erg aan wie je doelgroep is en waar deze zich bevindt. Tegenwoordig kom je hier alleen echt niet meer omheen: sociale media. Met een bedrijfspagina kun jij (een gedeelte van) de miljoenen mensen die dagelijks van social media gebruikmaken, bereiken en je bedrijf promoten. Het is jouw visitekaartje en het brengt je in contact met potentiële klanten. Hierdoor kun je gratis en voor niets klantfeedback ontvangen! Bekijk dus goed welk platform het beste bij jouw doelgroep past en deel hier regelmatig content met jouw volgers. Met kwalitatieve foto’s, infographics, quotes of vragen kun je goed aan jouw imago bouwen en interactie uitlokken. Naast een gratis account aanmaken kun je op de meeste sociale mediaplatformen ook heel gericht betaald adverteren en op deze wijze je bedrijf promoten bij je doelgroep. Denk aan platforms zoals Instagram, LinkedIn, Twitter, Facebook, YouTube of TikTok om je bedrijf in de kijker te spelen bij de juiste doelgroep.

2. Reclame op voertuigen als bedrijfspromotie

Autoreclame werkt. Met een relatief kleine investering kun je zo promotie maken voor je bedrijf en op deze manier heel veel mensen bereiken. In het verkeer kan niemand om jouw reclame heen: de reclame-auto rijdt voor of naast weggebruikers, verleent ze voorrang of laat ze oversteken op het zebrapad. Bovendien heeft autoreclame een zeer doelgericht bereik: de auto rijdt immers rond in de regio waar het bedrijf actief is en waar dus ook de doelgroep zich bevindt. Promoot jouw bedrijf door je bedrijfsnaam, telefoonnummer en website te vermelden – en eventueel een probleem dat jij voor jouw klanten kunt oplossen. Laat ook altijd duidelijk zien in welke branche je werkt, zo weet je doelgroep direct of ze jou nodig hebben!

Autobelettering in huisstijl Profile de Fietsspecialist
Geel met witte vrachtwagenreclame voor het promoten van je bedrijf

3. Je bedrijf promoten: verras je klanten met een actie

Mensen – en vooral Nederlanders 😉 – houden van gratis. Om je bedrijf te promoten, kun je gratis monsters uitdelen van het product dat je verkoopt, of een gratis sessie aanbieden waarin je kennis deelt. Het hangt maar net af van de dienst die jouw bedrijf levert. Een kortingsactie valt ook vaak in goede aarde als het gaat om de promotie van je bedrijf en zal je de nodige mond-tot-mondreclame opleveren. Een mooie reclame display zal deze vorm van bedrijfspromotie versterken. Ga maar eens na: kun je je nog herinneren dat je een keer een gratis blikje fris mocht proberen terwijl je naar de trein liep, of dat er in de supermarkt een stand stond waar heerlijk gekookt werd met een product dat in de aanbieding was? De verleiding om dat product mee te nemen, wordt flink vergroot. Een perfecte manier dus om je bedrijf op positieve wijze onder de aandacht te brengen!

Reboard display in de vorm van een 'Instagram post' waar je achter kan gaan staan

4. Verstuur digitale nieuwsbrieven

Begin een nieuwsbrief als bedrijfspromotie om je huidige en potentiële klanten op de hoogte te stellen van de actuele ontwikkelingen binnen jouw bedrijf. Bouw een mailinglijst op en verstuur de digitale nieuwsbrief met een vaste frequentie, bijvoorbeeld maandelijks of tweewekelijks, om je zichtbaarheid te vergroten en de binding met bestaande klanten te versterken. Je zou ook kunnen regelen dat jouw bedrijf een advertorial krijgt in een nieuwsbrief van een relevante organisatie. Als je een evenement organiseert, dan kun je hier bijvoorbeeld over schrijven in de nieuwsbrief. E-mailmarketing is een effectieve manier om direct met je doelgroep te kunnen communiceren en hen betrokken te houden bij je bedrijf. Persoonlijke en gerichte e-mails kunnen klantloyaliteit versterken.

5. Bedrijf promoten met buitenreclame

De gevel van jouw bedrijfspand is het visitekaartje van je bedrijf. Met unieke, duidelijk zichtbare buitenreclames kun je jouw naamsbekendheid vergroten en op deze manier je bedrijf promoten. Kies voor vlaggen en banieren, gevelreclame, lichtreclame of reclamezuilen om jouw logo niet onopgemerkt te laten. Door op te vallen in het straatbeeld trek je nieuwe klanten naar je toe. Maar een vertrouwde en herkenbare gevel doet ook veel voor je bestaande klantenbestand. Zeker wanneer je bedrijf meerdere vestigingen heeft of in de toekomst zal krijgen, kan een herkenbare gevel wonderen doen voor een nieuwe locatie. Het vertrouwde product op een andere plek die bijvoorbeeld dichter bij huis is, of juist wanneer je op pad bent te vinden is in een andere stad.

Gevelreclame voor Sjeun - buitenreclame
Vernieuwde gevelreclame en flexbakken voor Hoogenboezem - buitenreclame

6. Loyaliteitsprogramma’s

Met loyaliteitsprogramma’s kun je bestaande klanten belonen en behouden. Deze programma’s kunnen verschillende vormen aannemen. Denk aan spaarpunten, VIP-klantenclubs, of exclusieve kortingen en aanbiedingen. Door klanten punten te laten verdienen bij iedere aankoop die daarna ingewisseld kunnen worden voor kortingen, cadeaus of andere voordelen, moedig je hen aan om bij je terug te keren en vaker bij je te kopen. Dat zorgt voor een langere verbinding met de klant, maar ook voor een positieve reputatie die door je bestaande klanten in stand gehouden en verspreid wordt. Win-win! Verwerk langdurige programma’s in al je reclame-uitingen om deze loyaliteit nóg meer te versterken en stimuleren.

7. Netwerken en evenementen

Je kunt als organisatie jezelf laten zien door goed te netwerken en aanwezig te zijn op relevante beurzen, conferenties en netwerkevenementen. Zo kun je gemakkelijk in contact komen met potentiële nieuwe klanten of partners in het vakgebied. Door fysiek aanwezig te zijn en je bedrijf te promoten, kun je nieuwe zakelijke relaties opbouwen en je merkbekendheid vergroten. Hierbij kun je gebruikmaken van een bedrukte stand of reclamebanners om jezelf zichtbaar te positioneren en op te vallen tussen andere organisaties.

Hoe maak ik reclame voor mijn bedrijf?

Reclame maken voor je bedrijf kan dus op veel verschillende manieren. Maar er is nog veel meer, naast de tips in dit artikel. Denk aan content marketing, online adverteren, samenwerkingen en partnerschappen met andere bedrijven en organisaties of goed uitgedachte PR-strategieën. Bij ddreklame zijn we als signbedrijf gespecialiseerd in zowel binnenreclame als buitenreclame. Wij zetten graag onze expertise in om jouw bedrijf zichtbaarder te maken.

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het promoten van jouw bedrijf en het vergroten van je zichtbaarheid? Wij helpen je daar graag bij! Neem vooral contact met ons op voor meer informatie over alle mogelijkheden.

Om je bedrijf effectief te promoten, kun je gebruik maken van de volgende tips:

  • Promoot je bedrijf via sociale media.
  • Maak gebruik van reclame op voertuigen.
  • Verras je klanten met acties of kortingsacties.
  • Verstuur digitale nieuwsbrieven om klanten op de hoogte te houden.
  • Maak gebruik van buitenreclame op je bedrijfspand.

Een sterke merkidentiteit is essentieel bij het promoten van je bedrijf. Het helpt je om je te onderscheiden van concurrenten en een herkenbare en consistente boodschap naar je doelgroep over te brengen. Investeer in het ontwikkelen van een uniek merklogo, een pakkende slogan en een consistente visuele stijl die overal in je marketingmateriaal wordt toegepast.

Hoewel online promotie belangrijk is, zijn er ook waardevolle offline promotiemogelijkheden, zoals:

  • Distribueer flyers of brochures op drukke locaties.
  • Organiseer of neem deel aan lokale evenementen en netwerkbijeenkomsten.
  • Plaats advertenties in lokale kranten of tijdschriften.
  • Sponsor lokale sportteams of liefdadigheidsevenementen om je naam te tonen.
  • Maak gebruik van gevel- en autoreclame om extra op te vallen met je merk.

In deze blog:

Waarom ddreklame?

Interesse?

Enthousiast?

We zouden het leuk vinden als je ons deelt!

Offerte aanvragen

Uiteraard vrijblijvend.

Uitsnede logo 3M Select Gold Specialist
Uitsnede logo Sibon