Internal branding: wat is het en hoe werkt het?

Ieder bedrijf wil een herkenbaar en zichtbaar merk zijn. Klantreizen worden in beeld gebracht. Marketingcampagnes van de grond getrokken. Enorm nuttig, maar daarbij wordt een heel belangrijke doelgroep over het hoofd gezien: de medewerkers van het bedrijf.

Mond-tot-mondreclame is nog altijd de beste vorm van reclame. We hechten als mens nu eenmaal veel waarde aan de mening van de mensen om ons heen. Denk maar eens aan hoe je zelf je aankopen doet of keuzes maakt. Grote kans dat je om je heen vraagt naar meningen en ervaringen van anderen.

Ambassadeurs

De mensen die bij jou werken zijn – samen met tevreden klanten – de grootste ambassadeur van jouw bedrijf. Ze komen op verjaardagen en feestjes waar ze vertellen over hun werk(gever). Delen online hun ervaringen. Zo wordt er aan jouw merk gebouwd. Positief of negatief. Dat laatste wil je natuurlijk voorkomen. Internal branding helpt je daarbij.

Van binnen naar buiten

Bouwen aan een sterk merk doe je van binnen naar buiten. Interne merkbeleving gaat verder dan het delen van je visie, missie en kernwaarden met je medewerkers. Als het goed is, zijn deze verweven met je bedrijfscultuur. En van een prettige cultuur, worden mensen blij. Tevreden werknemers stralen enthousiasme en betrokkenheid uit naar de buitenwereld. De basis voor een sterk merk.

Internal branding: nu even concreet

Tevreden en betrokken medewerkers zijn bereid zijn om aan actieve branding te doen naar buiten toe. Ze communiceren tenslotte over een organisatie waar ze graag onderdeel van zijn. Je helpt je medewerkers daarbij door ze goed toe te rusten. Met behulp van workshops, maar ook met concrete middelen. Zorg bijvoorbeeld voor goede, consistente bedrijfsfotografie die o.a. op LinkedIn gebruikt kan worden. Maak een toolbox met huisstijlmiddelen toegankelijk. Motiveer mensen om online een kijkje achter de schermen te bieden over hun werk, bijvoorbeeld op LinkedIn of Instagram.

Het kantoor als onderdeel van de merkbeleving

Als je echt staat voor je merk en de waarden die daarbij horen, dan komt dit ook tot uiting in je kantoor(ruimte). Denk aan de creatieve bedrijven waar vergaderd kan worden in een ballenbak. Of aan de koffieproducenten die een eigen café hebben waarin de verschillende soorten koffies kunnen worden geproefd. Maar het kan ook minder groot dan dat. De wanden, ramen, deuren en plafond van een kantoor lenen zich bijvoorbeeld uitstekend om de interne merkbeleving te versterken. Onze klant Cloetta, producent van o.a. Sportlife, Venco en Red Band, koos ervoor om de identiteit van al die merken door te vertalen naar het kantoor. Het resultaat? Een inspirerende werkomgeving met een sterke merkbeleving; een medewerker voelt zich bij binnenkomst meteen onderdeel van het merk waar hij of zij voor werkt.

Internal branding: The Jelly Bean Factory

Internal branding: Sportlife

Door een goede werkgever te zijn, je kernwaarden te verweven met alles wat je doet en je werknemers goed toe te rusten met concrete middelen en input, creëer je merkambassadeurs. Mensen die online en offline bouwen aan je merk. Niet omdat ze dat moeten, maar omdat ze het willen.  

Arjan Adriaanse

Salesmanager ddreklame

“Jouw merkidentiteit door vertalen naar de inrichting van je kantoor? Ik help je graag!”

In deze blog:

Waarom ddreklame?

Interesse?

Enthousiast?

We zouden het leuk vinden als je ons deelt!

Offerte aanvragen

Uiteraard vrijblijvend.

Uitsnede logo 3M Select Gold Specialist
Uitsnede logo Sibon