Winkel inrichten? Een future-proof merkuitstraling
De retail sector verandert in een hoog tempo. Dat kan soms spannend zijn en voelen als een bedreiging. Want wat je vandaag bedenkt, kan morgen alweer achterhaald zijn. Tegelijk biedt het je als ondernemer enorm veel kansen, maar dan moet je wel weten hoe je erop in moet spelen. In deze blog leggen we je uit hoe je je winkel inrichten op de toekomst aanpakt en hoe je kunt zorgen voor een merkuitstraling die nu relevant is, maar ook in de toekomst.
Nieuwe media
Als traditionele retailer kun je worstelen met de integratie van de nieuwe media in jouw winkelinrichting. Ben je alleen offline en nergens op het web te vinden? Dan ben je wat betreft future-proof retailen nog niet optimaal bezig. De combinatie tussen offline en online winkelen is voor consumenten tegenwoordig van fundamenteel belang. Een optimale inrichting en een integratie van offline en online werelden is future-proof. Maar hoe doe je dat? Dat leggen we je uit.
1. Branding
Je wilt dat jouw merk of winkel een bepaalde uitstraling heeft en een bepaald gevoel oproept. Dat laat je overal doorsijpelen. Denk aan de inrichting van de winkel: luxueus of basic, kleurrijk of juist rustig. Je kunt je winkel laten inrichten door een specialist die de uitstraling van jouw merk terug laat komen in de inrichting. Maar ook in je communicatie richting je klanten, zowel online als offline. Alles dat je doet en communiceert moet passen bij jouw merk. Dat noemen we branding.
2. Experience
Retail is tegenwoordig veel meer dan alleen een plek waar je spullen kunt kopen. Consumenten zijn op zoek naar een ervaring – en die kun jij met je winkelinrichting creëren. Zowel online als offline. Denk voor je winkel aan in-store marketing zoals digitale reclameschermen, signage, narrowcasting en de tasjes die je klanten meegeeft. En online aan een soepel werkende omgeving, persoonlijke berichtgeving en een website die naadloos aansluit op de inrichting en sfeer van je winkel.
Je winkel inrichten op de toekomst
Door bovenstaande twee pijlers als leidraad te gebruiken kom je al een heel eind. Maar er is zoveel meer waarmee je de consument van nu en van de toekomst aan je kunt binden. Zet bijvoorbeeld in op je medewerkers: zij zijn het visitekaartje van de winkel en horen alles te weten over de producten die je aanbiedt. Hoewel het niet iets is waar je gauw aan denkt bij het woord “inrichting” bepalen je medewerkers vaak de sfeer van je winkel. Maar denk ook aan middelen als database marketing, advertenties, merchandise en een duidelijke route in je winkel. Kleine digitale displays kunnen een uitkomst zijn bij een snel veranderend assortiment of nieuwe aanbiedingen.
Tot slot: mobiele middelen
Uiteraard zijn mobiele telefoons en smartwatches niet meer weg te denken uit ons leven. Richt daar dan ook je winkel op in! Maak een winkelervaring interactief door gebruik te maken van QR-codes of location based marketing, waarbij je kunt inchecken bij jouw locatie. Ook een stempelkaart kun je digitaal maken door middel van een kleine code. Zo richt je jouw winkel met kleine tweaks al in op de toekomst.
Heb je hulp nodig of zoek je inspiratie voor jouw winkelinrichting? Neem dan vooral contact met ons op. Wij adviseren je graag, en hebben hier als reclame- en signbedrijf alle kennis voor in huis!
In deze blog:
Interesse?
Enthousiast?
We zouden het leuk vinden als je ons deelt!