10 tips voor het ontwerpen van vrachtwagenreclame

Wil jij aan de slag met vrachtwagenreclame? Dan is een goed ontwerp super belangrijk! Maar hoe krijg je nou een goed, opvallend ontwerp dat binnen enkele seconde wordt waargenomen op de door jouw bedoelde manier? Na jarenlang vrachtwagenreclames maken weten we daar bij ddreklame wel raad mee! Met de volgende 10 tips hopen we je dan ook een handje te kunnen helpen.

1. Plaats de aandachttrekker altijd voor op de bak

Zorg voor een trigger in je beeld. Dat kan een foto zijn, maar bijvoorbeeld ook een logo. Het liefst kies je een trigger met een hoge contrastwaarde. Om maximaal profijt te behalen uit de rijrichting, plaats je de aandachttrekker vooraan op de bak van de vrachtwagen.

2. Beperk je tot 3 beeld/tekst elementen

Bij vrachtwagenreclame is het contactmoment met het publiek kort, namelijk slechts enkele seconden (bij rijdende voertuigen). Zorg er daarom voor dat je niet te veel informatie in één keer wilt vertellen. Je boodschap moet direct overkomen. Door je te beperken tot 3 elementen per zijkant, houd je het kort en krachtig. Hierbij gaat het om kijkgebieden. Een groepje van 3 producten of personen wordt wel als 1 element gezien. 

3. Maak gebruik van een beeldgeleider

Een beeldgeleider zorgt voor verbinding tussen de kijkgebieden. Hiermee zorg je er voor dat voorbijgangers jouw beeld/tekst elementen waarnemen in de meest logische en effectieve volgorde. Dit vergroot de kans dat jouw boodschap goed overkomt. Een beeldgeleider kan onderdeel zijn van de fotografie, zoals de richting waarin mensen kijken of bijvoorbeeld een uitgestoken hand. Een ander veelgebruikte beeldgeleider is een streep onder een woord of tekst. 

4. Contrasterende kleuren verhogen de attentiewaarde

Het contrast tussen kleuren wordt veroorzaakt door de grijswaarde die in een kleur zit. De ene kleur heeft een hogere grijswaarde dan de ander, en daardoor contrasteren ze van elkaar. Dit is ook de reden dat een kleur meer opvalt dan de ander – iets waar in het dagelijks leven veel gebruik van wordt gemaakt. Kijk maar naar de verkeersborden om je heen. Deze borden gebruiken opvallende kleuren als rood en geel om een signaal af te geven. Afhankelijk van wat je over wilt brengen met het ontwerp van jouw vrachtwagenreclame, kan je contrasterende kleuren ook terug laten komen in jouw ontwerp. Houd er echter wel rekening mee dat het gebruik van bepaalde signaalkleuren ook kan afschrikken. Dominante kleuren roepen namelijk ook vaak sterke(re) emoties op. Dit moet passend zijn bij de boodschap die je over wilt brengen.

Al met al is het vinden van de juiste kleurencombinatie voor in je ontwerp nog niet zo makkelijk. Heb je hulp nodig bij het uiteenzetten van je wensen? Dan helpen we je graag. Bij twijfel raden we je ook aan om gebruik te maken van onze AttentieWaardeMeting. Hiermee zie je direct welke beeldelementen de aandacht trekken. 

5. Lettertype, spatiëring en kleurcontrast bepalen de leesbaarheid

Herkennen is iets anders dan communiceren. Herkennen doe je namelijk op grotere afstand. Hierdoor kan een logo of merk eerder herkent worden dan dat het leesbaar is. De vorm, het kleurgebruik en de herhaling (in andere uitingen) speelt hierbij een grote rol. Bij leesbaarheid zijn het lettertype, de spatiëring, het kleurcontrast en de letterhoogte bepalende factoren. 

Ter illustratie: de leesbaarheid van een slecht contrasterende letter van 15 cm hoog is 30 meter. Dit betekent dus dat de letter tot maximaal 30 meter afstand leesbaar is. In vergelijk, de afstand waarop een goed contrasterende letter van 15 cm hoog leesbaar is, is 75 meter! 

Wil je meer weten over hoe goed de tekst op jouw ontwerp leesbaar is? Vraag naar onze leesbaarheidstabel! Hierin vind je per schrijfstijl de leesbaarheidsafstand.

6. Zorg voor synergie met andere uitingen

Vrachtwagenreclame is een ondersteunend reclamemiddel, voor zowel radio, TV of social advertising. Door synergie tussen je reclame-uitingen op te wekken, kan je er voor zorgen dat het bereik met procenten omhoog gaat. Neem in je ontwerp voor vrachtwagenreclame daarom een element op die je ook gebruikt in een andere advertentie vorm. Dit zorgt voor herkenning en roept een ‘oja’-gevoel op bij je publiek. De volgende keer dat ze een advertentie van je merk zien zullen ze het hierdoor ook beter onthouden! 

7. Full-color afbeeldingen verhogen de communicatiekracht

Full-color afbeeldingen (en dan met name met gezichten) verhogen de communicatiekracht. Dit komt doordat je met full-color prints, in vergelijking met gekleurde vlakken of lijnen, meer emotie kan opnemen in je ontwerp voor vrachtwagenreclame – en dus ook beter in kan spelen op de emotie van het publiek! Zeker als je inzet op product-, thema- of actiematige reclame kunnen full-color prints een grote meerwaarde hebben. 

8. Houd rekening met RDW voorschriften

Sinds juli 2011 is fase twee van de wetgeving op contourmarkering voor vrachtwagens en aanhangers van kracht. Alle nieuw geregistreerde vrachtwagens vanaf 7,5 ton en alle trailers vanaf 3,5 ton in de voertuigcategorieën N2, N3, O3 en O4 zijn verplicht contourmarkering te plaatsen. Retro-reflecterende contourmarkering zorgt ervoor dat vrachtwagens al vanaf grote afstand en in het donker duidelijk herkenbaar zijn voor medeweggebruikers. Dit zorgt voor extra veiligheid op de weg.  

Ook is het mogelijk om met reflecterende reclame je ontwerp extra uit te lichten. Hierbij gelden wegens veiligheidsoverwegingen speciale regels wat betreft de oppervlakte die gebruikt mag worden voor reflecterende reclame (enkel 1/3e deel van de oppervlakte dat door de contourmarkering wordt omlijnd). Ook is het verplicht dat de reflecterende reclame 30% minder reflecteert dan de contourmarkering.

Wil je de mogelijkheden van reflecterende reclame ontdekken? Of heb je hulp nodig bij contourmarkering? We zijn je graag van dienst. 

9. Zorg voor goede digitale basismaterialen

De kwaliteit van de logo’s en afbeeldingen die gebruikt worden in het ontwerp is erg belangrijk. Het laatste wat je wilt is natuurlijk onscherpe prints! Zorg er daarom altijd voor dat de logo’s die je gebruikt zijn opgemaakt als vector-bestand. Dit type bestand zorgt er namelijk voor dat je het logo oneindig kan vergroten en verkleinen, zonder dat je inlevert op de kwaliteit! Bij het gebruik van foto’s is de minimale resolutie die de afbeelding moet hebben afhankelijk van de afstand waarop de afbeelding te zien moet zijn. Voor een bouwbord volstaat vaak namelijk een lagere resolutie dan voor vrachtwagenreclame. Hierbij let je op de dpi (dots per inch), wat weergeeft hoeveel pixels van de afbeelding per inch worden afgedrukt. 

Wil je weten welke dpi nodig is voor jouw ontwerp? Bekijk dan onze aanleverspecificaties. Hier vind je ook meer informatie over het opmaken en opslaan van bestanden in verschillende bewerkingsprogramma’s. 

10. Check je ontwerp via de AttentieWaardeMeting

Wil je weten of de reclame op je voertuig echt wordt gezien? Check je ontwerp of je bestaande belettering via de AttentieWaardeMeting van ddreklame. Met handige software maken we een analyse van het beeld. Hiermee bepalen we hoe het ontwerp scoort op onder andere de volgende punten: de aandachttrekker, de blikgeleiding, het kijkgebied en de kijkvolgorde. 

Aan de slag met je ontwerp!

Met deze tips voor vrachtwagenreclame kun je hopelijk goed van start met je ontwerp. Wil je wat inspiratie opdoen voordat je aan de slag gaat? Neem dan eens een kijkje op onze pagina’s over vrachtwagenreclame, autoreclame en busreclame. Hier vind je een tal aan voorbeelden van unieke voertuigreclames

Wil je liever het ontwerp liever niet zelf maken? Geen probleem, dat doen wij ook! Laat ons je wensen weten en onze grafisch vormgevers gaan graag voor je aan de slag.

Ook voor overige vragen over het ontwerp, vrachtwagenreclame of signing in het algmeen kun je bij ons terecht. Neem vrijblijvend contact met ons op en onze medewerkers staan je graag te woord!

In deze blog:

Waarom ddreklame?

Interesse?

Enthousiast?

We zouden het leuk vinden als je ons deelt!

Share on linkedin
Share on facebook
Share on email
Share on whatsapp