Effectieve routing in uw winkel

Het gedrag van een klant kun je sturen door gebruik te maken van een effectieve winkel route. Consumenten leggen in veel gevallen een automatische route af in uw winkel. Zo stappen klanten over het algemeen rechts binnen en maken vervolgens een ronde waarbij ze voornamelijk naar rechts kijken. Wanneer je vanuit zakelijk oogpunt gebruik maakt van de bestaande kennis over routing en deze combineert met de producten die wij ontwikkelen dan heeft dit positieve gevolgen voor de verkoop van je producten en/of diensten. In deze blog nemen we een aantal van de basisprincipes met je door die worden gebruikt om een optimale winkel route te bewerkstelligen.

1. Klanten kijken eerst vooruit en daarna voornamelijk naar rechts

Bij het binnenstappen kijken klanten meestal recht vooruit. Niet voor niets plaatsen de meeste kledingwinkels hun tafels met sales-items op die plek. Vervolgens maakt de klant een rondje waarbij deze voornamelijk naar rechts kijkt. Maak gebruik van deze wetenschap bij de inrichting van je winkel. Zo plaats je bij voorkeur de producten met een hoge winstmarge aan de rechterzijde van de routing in jouw winkel. Met routing stuur je jouw klant de juiste richting op. De vorm die je hiervoor kiest, hangt af van wat bij jouw winkel/branche past. Heb je een bouwmarkt, dan kun je bijvoorbeeld goed gebruik maken van hangende doeken of vloerstickers. In een wat kleinere winkel wordt vaak gekozen voor wandborden, maar ook daar zijn vloerstickers zeker inzetbaar. Belangrijk is om door middel van duidelijke routing en signing aan te geven waar klanten producten kunnen vinden en ze daarnaast te informeren over de mogelijkheden en uiteraard de prijs.

2. Geplande aankopen plaats je aan het einde van de winkel route

De meeste klanten weten wat ze aan willen schaffen voordat ze jouw winkel instappen. Die producten kun je dus prima aan het einde van je winkelroute plaatsen. De bakker plaatst bijvoorbeeld zijn brood aan het einde van de winkel (of achter de toonbank). Als het gaat om een product waar je klant niet direct naar op zoek is, moet je hem of haar op een idee brengen. Klanten zijn namelijk direct na de binnenkomst eerder geneigd producten te bekijken en aan te schaffen die ze vooraf aan het bezoek niet gepland hadden aan te schaffen. Etaleer deze producten daarom aan het begin van de route. Je vestigt de aandacht van je klant extra op dergelijke producten door bijvoorbeeld gebruik te maken van een display. Die zijn er in heel veel vormen en maten. Van winkelschap tot re-board display en van offline displays tot digitale displays. Advies nodig? ddreklame denkt graag met je mee

3. Breng duidelijke looplijnen aan

Als ervaren signmaker wisten wij dit natuurlijk allang, maar tijdens coronatijd werd het nóg duidelijker: duidelijke looplijnen sturen mensen een bepaalde kant op. Duidelijke looplijnen kunnen dan ook een heel goed hulpmiddel zijn bij het realiseren van effectieve winkelrouting. Dat kan met behulp van vloerstickers. Deze zijn overigens ook prima in te zetten voor tijdelijke promotie van je producten. Een effectieve manier dus, om binnen jouw winkelroute de aandacht extra op die ene actie of dat interessante product te vestigen.

Effectieve routing in samenwerking met ddreklame

Dit zijn slechts 3 eenvoudige, maar bruikbare tips wat betreft routing. Goede routing binnen je winkel draagt bij aan tevreden klanten en helpt hen bij het maken van een keuze voor de producten die jij in jouw winkel aanbiedt. Heb je inspiratie of advies nodig? Wij helpen jouw klanten graag de juiste route in jouw winkel te vinden! Neem contact met ons op en laat je inspireren.

In deze blog:

Waarom ddreklame?

Interesse?

Enthousiast?

We zouden het leuk vinden als je ons deelt!