Waar moet je aan denken als je met je eigen wagenpark gezien wilt worden?

Ben jij wagenparkbeheerder en heb je als doel jouw voertuigen goed in beeld te krijgen bij jouw doelgroep? Met naam- of productreclame? Dan kan je wellicht wat hulp gebruiken! In deze blog nemen we in een paar stappen door wat belangrijk is om te weten wanneer je wilt adverteren met je wagenpark. Want wanneer je reclame gaat maken voor veel voertuigen, dan is wat extra overzicht wel zo handig toch? 

1. Maak een plan

Het eerste wat je moet doen als je wilt adverteren met je eigenwagenpark, is een plan maken. Zowel technisch als communicatief. Beschik je al over een huisstijlboek/manual? Zorg dan voor een hoofdstuk gerelateerd aan buitenuitstraling. Neem hier niet alleen je wagenpark in op, maar ook de inrichting van je gebouw, de gevels, terreininrichting en bewegwijzering. 

2. Inventariseer

Het is verstandig om je wagenpark van te voren te inventariseren. Er zijn namelijk vele merken trucks met legio opbouwmogelijkheden. Maak daarom van ieder type voertuig een basistekening inclusief maatvoering. Een goede maatvoering is cruciaal voor een goede uitvoering van voertuigreclame. Met een juiste inventarisatie beschikt de vormgever direct over de juiste gegevens, wat je een hoop kosten kan besparen

3. Bepaal het reclamedoel

Transportreclame kent vele uitvoeringen. Wat voor reclame je voert, hangt af van het reclamedoel. Wij maken onderscheid in de volgende doelen:

  • Naamreclame: focus op wie ben je bent en wat je doet als bedrijf
  • Product/Merkreclame: focus op de introductie van een (nieuw) product
  • Actie/promotionele reclame: focus op eenvoudig verwisselbare reclame
  • Thema-ondersteunende reclame: focus ligt op een grotere campagne bestaande uit meerdere reclame-uitingen, waar vrachtwagenreclame er één van is.
 

In 90% van de gevallen zal een eigen vervoerder naamreclame maken. Leg in het ontwerp dus de focus op: wie je bent; wat je doet; en hoe en waar je te bereiken bent.

Vrachtwagenreclame ddreklame
Voorbeeld van vrachtwagenreclame waarbij het doel direct duidelijk is

4. Breng je boodschap direct over

Voertuigen rijden en zijn daardoor snel gepasseerd. Dit maakt het een vluchtig medium. Voor het overbrengen van een boodschap zijn dus slechts enkele seconden beschikbaar. Beperk je daarom in beeld en tekst tot 3 elementen.

5. Herkennen is iets anders dan communiceren.

Herkennen doe je op grotere afstand. Voor herkennen is de voorwagen (de trekker of cabine) van groot belang. De communicatiekracht van jouw reclame is het sterkst als het beeld op de voorwagen en oplegger een eenheid vormen.

6. De achterzijde heeft veel communicatiewaarde

De achterkant van een vrachtwagen heeft veel communicatiewaarde. Zo is de contactduur van de achterkant van een rijdende vrachtwagen vele malen hoger dan de contactduur die jouw potentiële klant heeft met de zijkant.

Uit communicatief oogpunt is een gladde, dichte achterkant het interessantst (dus geen stangen, de laadklep onder de bak, of de laadklep afgedekt met een gladde plaat).

Vrachtwagen belettering met product foto's van Petit Melo
Vrachtwagenreclame met QR-code op achterzijde

7. Maak een verantwoorde foliekeuze

Er zijn bij het maken van een keuze in folie een aantal zaken bepalend, waaronder de aard van de ondergrond, de uitvoering (in standaard kleurfolies of geprinte folies) en de gewenste levensduur. Naamreclame vraagt over het algemeen om een folie met een lange levensduur (> 5 jaar).

Denk bij het maken van je keuze ook aan het milieu. Inmiddels zijn er voor nagenoeg alle foliesoorten pvc-vrije varianten beschikbaar.

8. Schadevrije voertuigen

Zorg dat je voertuigen schoon en schadevrij zijn. Onverzorgde voertuigen werken tegen je.

9. Een goed ontwerp is het halve werk

Wil je weten hoe je jouw ontwerp kunt optimaliseren? 

Grafisch vormgever aan het werk met het voorbereiden van vrachtwagenreclame
Grafisch vormgever bezig met een ontwerp voor vrachtwagenreclame

10. Controleer of de reclame op jouw voertuig echt wordt gezien

Wil je weten of de reclame op je voertuig echt wordt gezien? Check je ontwerp of je bestaande belettering met de AttentieWaardeMeting (AWM) van ddreklame. Met handige software maken we een analyse van het beeld. Hiermee bepalen we hoe het ontwerp scoort op onder andere de volgende punten: de aandachttrekker, de blikgeleiding, het kijkgebied en de kijkvolgorde. 

Voor uitgebreide informatie over het AWM-systeem ga je naar: hoe werkt de AttentieWaardeMeting?

11. Voorwaarden voor plakken op locatie

Mocht de voorkeur uitgaan naar het aanbrengen van reclame op locatie, dan kan dat onder de volgende voorwaarden: 

  • Voldoende daglicht of verlichting.
  • Electra/stopcontacten aanwezig.
  • Rondom het voertuig minimaal 2 meter werkruimte.
  • Minimale werktemperatuur 10 graden Celsius. Dit is belangrijk voor een goede hechting van de folie. 
  • Sanitaire voorziening aanwezig.

Heb je hier liever geen omkijken naar? Dan plakken wij jouw voertuig net zo graag bij ons in de bedrijfshal! We hebben beschikking over een ruime productiehal waar we meerdere vrachtwagens kunnen plaatsen en van reclame kunnen voorzien. 

Ben je benieuwd naar wat ddreklame voor jouw wagenpark kan betekenen? Twijfel dan niet en neem vrijblijvend contact op! Wil je voorbeelden bekijken van voertuigrelame door ddreklame? Neem dan eens een kijkje op onze pagina’s over vrachtwagenreclame, autoreclame en busreclame.

In deze blog:

Waarom ddreklame?

Interesse?

Enthousiast?

We zouden het leuk vinden als je ons deelt!

Share on linkedin
Share on facebook
Share on email
Share on whatsapp