Een routeplan opstellen: in 4 stappen vindbaar voor iedereen
Als directeur of werknemer kun je de routes binnen je (bedrijfs)pand waarschijnlijk dromen. Maar, hoe zorg je ervoor dat bezoekers net zo goed de weg kunnen vinden als jij? Dit doe je met een routeplan: daarin beschrijf je hoe bezoekers of bewoners zich door je gebouw bewegen en wat daar allemaal voor nodig is. Goede routing straalt professionaliteit uit en zorgt voor duidelijkheid en een plezierig gevoel bij bezoekers of bewoners. Je routeplan baseer je op alle mogelijke bezoekers van je pand. Van klant tot leverancier: iedereen moet de weg kunnen vinden.
1. Bepalen van de route
Bij het bepalen van de route denk je dus vanuit de bezoeker. Dit kan een uitdaging zijn, omdat jij de weg in jouw pand waarschijnlijk kunt dromen. Voor het opstellen van een routeplan lopen we samen met jou een ronde vanuit het perspectief van een bezoeker die voor het eerst langskomt. We zorgen ervoor dat de routing herkenbaar en gastvrij wordt: iedereen moet zich welkom voelen en eenvoudig de weg kunnen vinden.
Bepaal eerst waar je route begint: is dit buiten of binnen? Bedenk daarna welke richtingen de bezoeker mogelijk op wil. Bij het eerste contactmoment krijgt de bezoeker de kans om te bepalen waar deze heen moet. Zorg er dus voor dat alle mogelijke routes duidelijk staan aangegeven én dat de benamingen van de locaties logisch zijn voor mensen die niet bekend zijn met de omgeving. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld een portaalbord of een wandbord. Wanneer de bezoeker daadwerkelijk de richting oploopt of -rijdt kijkt hij pas verder en gerichter.
Portaalborden met pijlen, waarbij rekening wordt gehouden met de mogelijke bezoekers (“parkeren bezoekers” en mogelijk Engels sprekenden) en wordt gewerkt met duidelijke benamingen voor de afdelingen
2. Plaatsing
Bewegwijzering plaats je op plekken waar de bezoeker stilstaat. Standaard plaatsen zijn bijvoorbeeld een hal,een lift of de oprit van je terrein. Maar, het ene gebouw is het andere niet en ditzelfde geldt voor de bezoekers. Daarom bepalen we tijdens het opstellen van het routeplan waar bezoekers stilstaan en wat hun kijkrichting is. Voor een chauffeur werkt een reclamezuil op ooghoogte wellicht beter dan een gevelreclame. Belangrijk is dat routing alleen op de nodige plekken geplaatst wordt en er geen overkill ontstaat, dit zorgt juist voor onduidelijkheid.
Daarnaast letten we op de omgeving. Zijn er geen wanden, of is de routing niet logisch op een bepaalde plek, dan zoeken we naar een alternatief. Soms is een pijl rechtdoor eenvoudiger aan te geven op een deur, dan op een bord in de hal.
Waarbij links zowel wordt gewerkt met pictogrammen als tekst, wordt rechts zoveel mogelijk gewerkt met beeldtaal
3. Keuze van routing
Na de keuze voor de plaatsing adviseren we je over de soorten bewegwijzering. Hierbij houden we rekening met de ondergronden. We bepalen hoe we iets kunnen monteren en welk materiaal het meest geschikt is. Tip: voor een chique look adviseren we om de bewegwijzering iets van de muur af te hangen met behulp van afstandhouders.
Bewegwijzering op deur
Bewegwijzering op wandbord
4. Ontwerpen van goede bewegwijzering
We kunnen het niet genoeg herhalen: ook in het ontwerp houd je rekening met de doelgroep. Werk met de huisstijl, maar ga vooral na of de bezoeker daadwerkelijk iets aan de bewegwijzering heeft.
Werk bijvoorbeeld met beeld: pictogrammen zijn in één oogopslag duidelijk en worden sneller opgenomen dan tekst. Zorg voor duidelijke pijlen, iconen en plattegronden die aansluiten bij de afdelingen in – en rondom – je pand.
Bij gebruik van tekst is leesbaarheid de belangrijkste factor. Lettertype en -grootte en kleur spelen hierin een rol. Schrijfletters zijn moeilijker leesbaar dan blokletters, vooral van veraf. Baseer de lettergrootte dan ook op de afstand tot de routing (grotere afstand= grotere tekst). Contrastkleuren – kleuren die tegenover elkaar staan in de kleurencirkel – vallen in combinatie met elkaar goed op.
Een portaalbord waarbij wordt gewerkt met kleuren, pictogrammen en een plattegrond
Voor onze klant Woonzorg Nederland verzorgen we de routing in en om de woningcomplexen. De bewoners van het pand zijn ouderen. Bewegwijzering moet daar duidelijk en herkenbaar zijn. Dit maken we mogelijk met het design: een goed leesbaar, eenvoudig lettertype en voor iedere verdieping een eigen herkenbare kleur.
Van het opstellen van het routeplan tot aan montage: wij helpen je graag. Voor vragen of advies kun je vrijblijvend contact opnemen met arjan@ddreklame.nl of bellen naar 0184 417 599.
Iedere verdieping is verbonden aan een herkenbare kleur
In deze blog:
Interesse?
Enthousiast?
We zouden het leuk vinden als je ons deelt!
Veelgestelde vragen
Daarvoor kun je bij ddreklame terecht!
De klantbeleving is de beleving en indruk die de klant heeft van jouw merk. De klantbeleving is gebaseerd op alle contactmomenten die de klant heeft met jouw merk. Dit betreft zowel direct contact, zoals een gesprek met een medewerker, tot indirect contact, zoals de sfeer die de klant ervaart op basis van jouw bedrijfsuitstraling (het interieur en exterieur). Ook jouw marketingactiviteiten spelen een grote rol bij de klantbeleving. De manier waarop jij jouw bedrijf in de markt positioneert heeft namelijk grote invloed op de associaties die de klant maakt met jouw merk.
Je kan de klantbeleving verbeteren door volledig in te zetten op een goede eerste indruk en sfeer. Dit betekent dat je bedrijfsuitstraling tiptop in orde moet zijn en aansluit op jouw huisstijl, visie en cultuur. Door gebruik te maken van diverse toepassingen voor binnenreclame en buitenreclame ben je al een heel eind op weg!
Voor een optimale bedrijfsuitstraling zorg je dat jouw huisstijl en missie en visie in al jouw uitingen terug komt. Denk hierbij aan opvallende lichtreclame op de gevel, wandvisuals met jouw slogan of kernwaarden, of raamfolie ter bevordering van privacy en concentratie. Zorg daarnaast met bewegwijzering voor duidelijkheid binnen jouw pand en een goede doorstroming over je terrein. Meer tips voor het creëren van een goede klantbeleving lees je op deze pagina.