Vrachtwagenreclame inzetten? Tips voor marketeers

Ben jij marketeer en denk je erover te gaan adverteren via vrachtwagenreclame? Goed idee! Vrachtwagenreclame is namelijk een succesvol (en financieel aantrekkelijk) ondersteunend reclamemiddel. Voordat je begint, raden we je aan een goed plan te maken, waarin je zowel de communicatieve als de technische aspecten van vrachtwagenreclame overweegt. Om je op gang te helpen, vind je in deze blog een overzicht van waar je als marketeer op moet letten als je begint met vrachtwagenreclame. Succes!

Communicatief

1. Wat wil je overbrengen?

Bij vrachtwagenreclame heb je slechts enkele seconden om te communiceren. Beperk je daarom in beeld en tekst tot 3 elementen. Hierbij kan het helpen als je eerst je vaststelt welke boodschap je wilt overbrengen. Onderstaand overzicht kan je hierbij helpen: 

  • Naamreclame: focus op wie ben je bent, wat je doet en waar je bereikbaar bent
  • Product/Merkreclame: focus op de Unique Selling Points van een (nieuw) product
  • Actie/promotionele reclame: focus op eenvoudig verwisselbare reclame
  • Thema-ondersteunende reclame: focus ligt op een grotere campagne bestaande uit meerdere uitingen die op elkaar afgestemd zijn.

2. Zet de ruimte op de vrachtwagen goed in

De waarnemingstijd van reclame op rijdende vrachtwagens verschilt per oppervlakte. Zo is reclame op de zijkant vaak maar enkele seconden zichtbaar, terwijl de waarnemingstijd van reclame op de achterkant een factor 5 tot 10 hoger ligt. Hierdoor worden de zijkanten vaak ingezet voor naam- en productreclame, en de achterzijde voor actiematige uitingen, zoals bijvoorbeeld de mededeling dat een bedrijf nieuwe medewerkers zoekt.

Uit communicatief oogpunt is een gladde, dichte achterkant het interessantst (dus geen stangen, de laadklep onder de bak, of de laadklep afgedekt met een gladde plaat).

3. Vrachtwagenreclame versterkt andere reclame-uitingen

Vrachtwagenreclame is een ondersteunend reclamemiddel voor zowel radio, TV en social advertising. Wanneer je reclame op vrachtwagens combineert met reclame via andere kanalen, dan kan je synergievoordelen behalen. Door het zien van vrachtwagenreclame, zullen advertenties op TV, radio of sociale media sneller worden herinnerd. Hier refereren wij doorgaans ook wel naar als het “Oja!-effect”. Dit effect zorgt er namelijk voor dat het bereik met procenten omhoog gaat. Niet voor niets noemen we vrachtwagenreclame dan ook wel de goedkoopste radio en tv-reclame. Als je de kosten voor een TV-commercial van 20 seconden vergelijkt met de kosten van vrachtwagenreclame, dan snap je vast waarom!

Het aantal ingezette vrachtwagens werkt bovendien cumulerend in de beeldvorming van de consument. 3 vrachtwagens wordt ervaren als 6; 5 wordt ervaren als 15. Dit wordt daarnaast versterkt door links en rechts een ander beeld te gebruiken.

4. Gebruik een trigger en beeldgeleider

Vrachtwagenreclame werkt het best als er een trigger en een beeldgeleider in het beeld zit.
Een trigger is een aandachtstrekker, zoals bijvoorbeeld een logo of afbeelding. Deze plaats je bij voorkeur op de voorkant van de bak. Een beeldgeleider zorgt voor verbinding tussen de kijkgebieden. Hiermee zorg je er voor dat voorbijgangers jouw beeld/tekst elementen waarnemen in de meest logische en effectieve volgorde

Vanuit de chauffeurspositie bezien is de communicatiekracht van de linker zijkant
groter dan die van de rechter zijkant. De rechter zijkant moet je tegen de rijrichting in lezen. Toch blijft het raadzaam om de “trigger”, indien mogelijk, voor op de bak te zetten.

5. Een goed ontwerp is herkenbaar en leesbaar

Herkennen is niet hetzelfde als communiceren. Herkennen doe je namelijk op grotere afstand. Een logo of merk zal dan ook eerder herkent worden dan dat het leesbaar is. De vorm, het kleurgebruik en de herhaling (in andere uitingen) speelt hierbij een grote rol. Bij leesbaarheid zijn het lettertype, de spatiëring, het kleurcontrast en de letterhoogte bepalende factoren. 

Wil je weten hoe je jouw vrachtwagenreclame goed leesbaar en herkenbaar kan maken? Bekijk dan onze 10 tips voor het ontwerpen van vrachtenreclame. 

6. Een wisselcampagne zorgt voor meer attentiewaarde

Wanneer je producten of aanbiedingen wilt promoten met vrachtwagenreclame, houd dan in je achterhoofd dat er na ca. 3 maanden verzadiging van de beeldopname optreedt. Door toevoeging van een (tijdelijk) beeld kan de attentiewaarde weer worden verhoogd. Maak optimaal gebruik van de mogelijkheden van vrachtwagenreclame door een wisselcampagne te maken op de achterkant en/of zijkanten van de vrachtwagens. 

Lees ook onze anderen tips voor het verhogen van de attentiewaarde. 

7. Laat je ontwerpen controleren aan de hand van de AttentieWaardeMeting

Wil je weten of de reclame op je voertuig echt wordt gezien? Check je ontwerp of je bestaande belettering via de AttentieWaardeMeting (AWM) van ddreklame. Met handige software maken we een analyse van het beeld. Hiermee bepalen we hoe het ontwerp scoort op onder andere de volgende punten: aandachttrekken, blikgeleiding, kijkvolgorde en kijkgebieden

Voor uitgebreide informatie over AWM ga je naar: hoe werkt de AttentieWaardeMeting?

Productreclame Petit Melo in kleuren roze en geel
Productreclame op voertuig van transporteur P. van der Nat

Technisch

1. Betrek de voorwagen/cabine bij het ontwerp

Maak je bij vrachtwagenreclame gebruik van eigen voertuigen of maak je gebruik van een extern wagenpark? Eigen voertuigen geven meer mogelijkheden om de voorwagen/cabine bij het ontwerp te betrekken. Dit versterkt de communicatiekracht.

2. Leg afspraken met de transporteur vast

Maak je reclame met de voertuigen van een externe transporteur? Maak dan duidelijke afspraken over onder andere: 

  • Tijdsduur van de reclame-uiting 
  • Vergoeding of andere deal.
  • Kwaliteit van de voertuigen
  • Onderhoud en wassen
  • Afspraken rondom schadeherstel
  • Afspraken rondom verwijderkosten

3. Inventariseer

Een goede maatvoering is cruciaal voor een goede uitvoering van voertuigreclame. Maak daarom, of vraag dit na bij de wagenparkbeheerder, een duidelijke en overzichtelijke inventarisatie van de voertuigen die van reclame moeten worden voorzien. Hierbij leg je het merk van het voertuig, het soort opbouw, het kenteken, en de afmetingen vast. Fotografeer het voertuig.

Met een juiste inventarisatie beschikt de vormgever direct over de juiste gegevens, wat je een hoop kosten kan besparen

4. Kies voor het ontwerp het meest voorkomende voertuig

Als je aan een ontwerp begint dat gebruikt gaat worden op meerdere voertuigen, ga dan uit van het meest voorkomende voertuig. Fotografeer dit (recht van voren en alle zijkanten) en meet het in, zowel de buitenwerkse maten als de maatvoering binnen de carrosserieranden. Maak ook detailfoto’s van de carrosserieranden.

Een goede werktekening van de carrosseriebouwer kan een alternatief zijn.

5. Houd rekening met contourmarkering

Alle nieuw geregistreerde vrachtwagens vanaf 7,5 ton en alle trailers vanaf 3,5 ton in de voertuigcategorieën N2, N3, O3 en O4 zijn verplicht contourmarkering te plaatsen. Dit om de veiligheid op de weg te verbeteren. Reflecterende contourmarkering zorgt er namelijk voor dat voertuigen beter en van een grotere afstand zichtbaar zijn. Neem voor meer informatie over contourmarkering contact met ons op. 

6. Schadevrije voertuigen

Zorg voor schadevrije voertuigen. Een diepe kras in een polyesterwand kan er namelijk al voor zorgen dat er een vervelend effect in het reclamebeeld ontstaat. 

7. Maak een verantwoorde foliekeuze

De aard van de ondergrond en de gewenste levensduur zijn bepalend voor het type folie dat je voor vrachtwagenreclame gebruikt.

  • Voor een vrachtwagen met een gladde ondergrond en een reclameproject met een korte levensduur volstaat meestal een goedkopere folie.
  • Bij niet gladde ondergronden (ribbels, profielen, randen) en een lange levensduur zullen kwalitatief betere, maar dus ook duurdere, folies moeten worden gebruikt.
  • Bij toepassingen met een duurdere basisfolie kan je, indien gewenst, een tijdelijke, actiematige uiting over de basisfolie heen plakken. Dit is bijvoorbeeld het geval bij wisselcampagnes. De folie voor de tijdelijke uiting moet dan mildhechtende folie betreffen. Doordat de onderliggende basisfolie van hoogwaardige kwaliteit is, kan dit zonder dat er nare gevolgen zijn voor de originele uiting.
  • De hechtingsduur van een folie kan de levensduur van een full-color print overstijgen. Met andere woorden: het heeft geen zin om op een gladde ondergrond een folie met een verwachte levensduur van 8 jaar te gebruiken als de print op deze folie maar 4 jaar mee gaat.
  • Denk bij het maken van je keuze ook aan het milieu. Inmiddels zijn er voor nagenoeg alle foliesoorten pvc-vrije varianten beschikbaar.
  • Houd bij het kiezen van de folie ook rekening met de verwijderbaarheid van de verschillende folies en de kosten die het verwijderen van folies met zich meebrengt. 

8. Montage

Je voertuig voorzien we het liefst van reclame in onze werkplaats in Sliedrecht. Daar hebben we alles bij de hand. Bovendien kunnen we hier ook meerdere voertuigen tegelijk van reclame voorzien.

Mocht de voorkeur uitgaan naar het aanbrengen van reclame op locatie, dan kan dat onder de volgende voorwaarden: 

  • Voldoende daglicht of verlichting.
  • Electra/stopcontacten aanwezig.
  • Rondom het voertuig minimaal 2 meter werkruimte.
  • Minimale werktemperatuur 10 graden Celsius. Dit is belangrijk voor een goede hechting van de folie. 
  • Sanitaire voorziening aanwezig.

9. Garantie

Doordat wij 3M Select Partner zijn, kunnen we garanties afgeven op basis van de kwaliteit en levensduur van de folies. Hoelang deze garanties gelden is afhankelijk van het type folie. Vraag hiervoor naar wat gebruikelijk is in jouw situatie. 

Aan de slag!

Ben je benieuwd naar hoe ddreklame aan jouw ideeën over vrachtwagenreclame kan voldoen? Twijfel dan niet en neem vrijblijvend contact op! Onze ervaren medewerkers zetten je wensen duidelijk uiteen. 

Wil je voorbeelden bekijken van voertuigrelame door ddreklame? Neem dan eens een kijkje op onze pagina’s over vrachtwagenreclame, autoreclame en busreclame.

In deze blog:

Waarom ddreklame?

Interesse?

Enthousiast?

We zouden het leuk vinden als je ons deelt!