3 manieren om de klantbeleving in jouw winkel te verhogen
Binnen de marketing wordt het begrip ‘klantbeleving’ steeds belangrijker. Een positieve klantbeleving zorgt voor een grotere tevredenheid onder je klanten, verhoogt de klantloyaliteit én zorgt ervoor dat je meer omzet behaalt. Wij helpen je graag met het verhogen van de klantbeleving in jouw winkel. Klantbeleving is het gevoel dat een klant krijgt bij jouw organisatie op basis van alle interacties die de klant in jouw winkel heeft ervaren. Het is meer dan de klantreis en gaat nog een stukje dieper, daar waar de soms wat platte klantreis stopt. We zetten 3 strategieën op een rij die de klantbeleving in jouw winkel kunnen verhogen.
1. Leg meer nadruk op de beleving
Vaak wordt de nadruk vooral gelegd op de kwaliteit van het product dat jouw onderneming aanbiedt in plaats van de beleving. En dat is logisch, want je wilt natuurlijk het beste van het beste leveren. Maar wist je dat het minstens zo belangrijk is dat je klanten tevreden zijn over de service in jouw winkel, de sfeer die er hangt en de plek waar je winkel te vinden is? Het totaalplaatje dus. Dat totaalplaatje zorgt samen met een kwalitatief goed product voor een optimale klantbeleving. Zie ze dus niet los van elkaar en besteed net zoveel aandacht aan de klantbeleving als aan het bewaken van de kwaliteit van jouw product (of dienst)! Je daar bewust van zijn is de eerste stap.
Wandvisuals en 3D letters bij Bouwonderneming Stout
(bekijk hier het project)
2. Het exterieur van je winkel
De klantbeleving begint niet pas op het moment dat de klant bij je naar binnen stapt, maar al daarvoor. Het moment dat de ogen van de klant vallen op het exterieur van je winkel, is de klantbeleving begonnen. Dat is het moment dat er een eerste mening en een gevoel ontwikkeld wordt bij jouw bedrijf en het product dat je aanbiedt. Is er aan de buitenkant duidelijk te zien welk bedrijf zich in het pand heeft gevestigd, door bijvoorbeeld gevelbelettering? En heb je zorgvuldig nagedacht over het aantrekkelijk aankleden van je etalages, en over hoe je buiten openingstijden overkomt? Ook ’s avonds en ’s nachts kun je als winkel opvallen, namelijk met lichtreclame. Al deze zaken maken samen ook deel uit van de klantbeleving. Een slordige, slecht onderhouden winkel is een stuk minder aantrekkelijk dan de winkel die creatief is aangekleed is en die duidelijk herkenbaar is in het straatbeeld.
Verlichte doosletters Groenendijk zorgen voor extra zichtbaarheid vanaf de A15.
(bekijk hier het project)
3. Klantbeleving in het interieur
Je kunt de aankleding van het interieur, het gebruik van binnenreclame en de wijze waarop je jouw product presenteert aan je klanten op vele manieren inzetten om de klantbeleving te verhogen. Wil je bijvoorbeeld een bepaalde sfeer creëren of de lichtinval in het pand beïnvloeden zodat jouw product het beste te bekijken is? Onder binnenreclame vallen verschillende soorten reclame-uitingen. Je kunt bijvoorbeeld je klanten helpen en de klantbeleving verbeteren door middel van bewegwijzering, bijvoorbeeld met vloerstickers. Ook kun je nadenken over het presenteren van jouw product. Dat kan natuurlijk simpel, maar ook hier kun je de klantbeleving optimaliseren door na te denken over kleurgebruik, het doortrekken van jouw huisstijl in wandbekleding, en gebruik te maken van displays. Zo breng je het interieur van jouw winkel in één keer tot leven.
One-way vision raamfolie bij Het Slaapbankencentrum. De afbeeldingen tonen het productaanbod zonder het zicht van binnenuit te belemmeren.
(bekijk hier het project)
Klantbeleving verhogen: de volgende stap
Een kwalitatief product bieden is dus één ding. Bied je daaromheen ook nog een bijzondere, mooie klantbeleving, dan weet je zeker dat jouw product succesvol wordt ontvangen. Met een verhoogde klantbeleving verhoog je je winst en maak je van je klanten enthousiaste ambassadeurs. Daarin investeren is dus zeker de moeite waard. Op zoek naar meer manieren waarop je dit kunt doen in jouw winkel? Wij helpen je graag! Neem voor meer informatie vooral contact met ons op.
Aan de slag!
Ben je enthousiast en wil je aan de slag om jouw klanten om ver te blazen met een ijzersterke winkelervaring? Het team van ddreklame denkt graag met je mee! Voor vragen kan je direct terecht bij onze salesmanager Arjan, bereikbaar via arjan@ddreklame.nl.
In deze blog:
Interesse?
Enthousiast?
We zouden het leuk vinden als je ons deelt!
Veelgestelde vragen
Daarvoor kun je bij ddreklame terecht!
De klantbeleving is de beleving en indruk die de klant heeft van jouw merk. De klantbeleving is gebaseerd op alle contactmomenten die de klant heeft met jouw merk. Dit betreft zowel direct contact, zoals een gesprek met een medewerker, tot indirect contact, zoals de sfeer die de klant ervaart op basis van jouw bedrijfsuitstraling (het interieur en exterieur). Ook jouw marketingactiviteiten spelen een grote rol bij de klantbeleving. De manier waarop jij jouw bedrijf in de markt positioneert heeft namelijk grote invloed op de associaties die de klant maakt met jouw merk.
Je kan de klantbeleving verbeteren door volledig in te zetten op een goede eerste indruk en sfeer. Dit betekent dat je bedrijfsuitstraling tiptop in orde moet zijn en aansluit op jouw huisstijl, visie en cultuur. Door gebruik te maken van diverse toepassingen voor binnenreclame en buitenreclame ben je al een heel eind op weg!
Voor een optimale bedrijfsuitstraling zorg je dat jouw huisstijl en missie en visie in al jouw uitingen terug komt. Denk hierbij aan opvallende lichtreclame op de gevel, wandvisuals met jouw slogan of kernwaarden, of raamfolie ter bevordering van privacy en concentratie. Zorg daarnaast met bewegwijzering voor duidelijkheid binnen jouw pand en een goede doorstroming over je terrein. Meer tips voor het creëren van een goede klantbeleving lees je op deze pagina.